Uusima põlvkonna täiskasvanute, Z-generatsiooni, alkoholitarbimine on märgatavalt erinev eelkäijatest.
Kui kunagi oli alkoholi tarvitamine sotsiaalse elu oluline osa, siis nüüd on nooremad põlvkonnad liikumas suunas, kus tervis ja teadlik elustiil on esmatähtsad. 2023. aasta Gallupi uuring näitas, et alla 35-aastaste seas joob alkoholi vaid 62% – see on suur langus võrreldes 20 aasta taguse 72%-ga. Mis ajendab seda muutust?
Tervise- ja heaolukeskne lähenemine
Üks peamine tegur on noorte täiskasvanute kasvav tähelepanu tervisele ja heaolule. 2024. aasta Minteli raportist selgus, et Suurbritannias kulutavad 20–24-aastased inimesed alkohoolsetele jookidele koduseks tarbimiseks ligi poole vähem kui 75-aastased ja vanemad. Nii nimetatud “kaine sotsialiseerumine” on saamas normiks – sotsiaalsed kogunemised ei keerle enam alkoholi ümber. Ligikaudu kolmandik 18–24-aastastest loobub joomisest täielikult, teised aga piiravad alkoholi tarbimist erilisemate sündmustega, nähes selles pigem lõõgastust või tähistamist kui tavalist seltskonnamelu osa.
See uus suundumus räägib laiemast kultuurilisest muutusest. Kui noored täiskasvanud rõhutavad vaimset tervist, füüsilist vormi ja üldist heaolu, muutub alkohol sageli elustiiliga vastuolus olevaks. Alkoholi vähendamine või täielik vältimine sobitub nende teadlikuma ja tervislikuma eluviisiga.
Mõju vaimsele tervisele
Vaimse tervisega seotud mured on samuti oluline tegur Gen Z alkoholitarbimise languses. Minteli uuring näitab, et ligi kaks kolmandikku 18–24-aastastest on mures alkoholi emotsionaalse mõju pärast. Alkoholi nähakse sageli kui potentsiaalset häirijat, mis võib kahjustada nende emotsionaalset heaolu.
See teadlikkus on sundinud paljusid noori oma joomisharjumusi ümber hindama. Noored on varasemate põlvkondadega võrreldes teadlikumad alkoholi pikaajalistest psühholoogilistest tagajärgedest. Mõnede jaoks on alkoholi tarbimise vähendamine kasuks ärevuse, depressiooni ja stressi maandamiseks.
Lisaks terviseprobleemidele otsivad noored täiskasvanud ka tänapäeval pigem funktsionaalseid jooke. Veerand Gen Z tarbijatest eelistab madala alkoholisisaldusega või alkoholivabu jooke nende tervislike omaduste, näiteks väiksema kalorisisalduse või lisandite, nagu prebiootikumide, tõttu. Sellest tulenevalt on turule tulnud kasvav valik tervisele orienteeritud alternatiive, nagu alkoholivabad joogid ja funktsionaalsed joogid, mis aitavad täita noorte vajadusi.
Sotsiaalmeedia ja digisuhtlus
Digiajastul on sotsiaalmeedia mänginud suurt rolli alkoholi tarvitamise vähenemises. Kuna suhtlus toimub üha enam veebis, on tavapärased kohtumispaigad – baarid, klubid ja restoranid – muutunud vähem oluliseks. Platvormid nagu Instagram, TikTok ja Discord pakuvad ruumi sotsialiseerumiseks ilma füüsiliste kogunemisteta, vähendades seeläbi situatsioone, kus tavaliselt tarbitakse alkoholi.
Carnegie Melloni ülikooli uuring näitas, et alla 30-aastased täiskasvanud tarbisid pärast COVID-19 pandeemiat keskmiselt 12,8 alkohoolset jooki kuus vähem kui varem. See digisuhtluse nihkumine on vähendanud alkoholi rolli sotsialiseerumises, eriti Z-põlvkonna seas.
Majanduslikud piirangud
Kuigi tervis ja heaolu on olulised tegurid, mängivad joomisharjumuste muutuses rolli ka majanduslikud kaalutlused. Paljud noored täiskasvanud on alles oma karjääri alguses ja nende sissetulek on sageli väiksem. Elukalliduse ja inflatsiooni tõus muudab alkoholi paljudele vähem kättesaadavaks luksuseks.
Eelkõige suureneb veini tarbimine koos vanusega, kuna see on sageli kallim kui õlu. Noortele, kelle eelarve on piiratud, võib esmaklassiliste jookide hind olla liiga kõrge, mistõttu nad otsustavad kas vähem juua või otsida taskukohasemaid alternatiive. See rahaline surve koos kasvava terviseteadlikkusega sunnib paljusid Z-põlvkonna liikmeid oma joomisharjumusi ümber hindama.
Alkoholi roll muutub
Gen Z suhe alkoholiga on osa suuremast muutusest ühiskonnas. Tervise, vaimse heaolu ja majanduslike piirangute mõju kujundab ümber seda, kuidas noored alkoholiga ennast suhestuvad. Kuigi alkohol jääb endiselt osaks sotsiaalsest elust, on selle tähtsus muutumas. Noorem põlvkond liigub teadlikuma, tervisele suunatud lähenemise suunas, mis kajastub ka joogitööstuse muutustes. Tähelepanuväärne on näha, kuidas see areng edasi kulgeb ning kuidas alkoholitööstus vastab nooremate tarbijate vajadustele ja eelistustele.
Lisa kommentaar